فروش کرتین وال

ساختمانهایی که با توجه به ضوابط و مقررات شهرداری در بافت و بدنه شهری شکل می گیرند ، چالشها و محدودیتهای مختلفی در ایران دارند. با توجه به این محدودیت ها و قوانین ، اکثر نمای ساختمان ها به طور معمول نمای مشابهی دارند و نقشه های خاصی دارند که از هرگونه خلاقیت ، پویایی و کیفیت فضایی در داخل و خارج از پروژه جلوگیری می کند ، و همچنین ارتباط بین فضای داخلی و خارجی ساختمان ایجاد نشده است با در نظر گرفتن این قوانین ، ایجاد یک پروژه با کیفیت بیولوژیکی قابل قبول در این زمینه نیاز به تغییر نگرش نسبت به معیارهای شهرداری دارد. کرتین وال

فروش کرتین وال

قوانین و محدودیت های ذکر شده با توجه به شهر و همچنین کاربری ساختمان قابل تغییر است. ساختمانهای مسکونی ، رسمی و تجاری قوانین مختلفی دارند.

اما اگر می خواهیم کیفیت خلاقیت را با جزئیات جستجو و بررسی کنیم ، باید یکی از این موارد را مورد استفاده قرار دهیم که باز هم به دلیل این محدودیت ها هیچ تنوعی ندارد. "ساختمانهای مسکونی".

بعضی اوقات ، مانند بسیاری از کشورهای دیگر و شهرداری های آنها ، می توان راه حل هایی برای نقض برخی از این قوانین یافت ، اما اقتصاد و ثروت همیشه نمی توانند خلاقیت ایجاد کنند!

در میان این ساختمانهای مسکونی که در هر قسمت از شهرها دیده می شود ، گاهی اوقات می توان سازه های خلاقانه ای را پیدا کرد که توسط معماران خلاق جوان طراحی شده اند و خلاقیت را در کنار محدودیت ها نگه می دارند.

سالاریه یکی از این بناهای مسکونی است که در شهر قم و تجمع دو زمین با هم تشکیل شده است. طبق قوانین و مقررات شهرداری شهر قم ، قسمت مرکزی ساختمان اجازه استفاده از کنسولگری تا عمق 120 سانتی متر و حداقل حداکثر طول مجاز کنسول را از همسایگان در یک طرف دو متری و چهار متر دیگر.

"در آغاز ، برای تغییر نگرش نسبت به قوانین شهر ، کنسولی که معمولاً به عنوان صفحه قبل از شکل گیری نما و اخذ تاییدیه نما شهرداری  در این زمینه ساخته می شود ، جعبه هایی را دیده ایم که تراس های هر واحد را تشکیل می دهد. تراسهایی که به صورت جداگانه و با به طور کامل حریم خصوصی در کنار هم قرار می گیرد ، بنابراین کنسول ها به جعبه هایی تبدیل می شوند که روی زمین بلغزانند و با جابجایی تراس ایجاد می کنند. پس از شکل دادن اثر ، کنسول اثر خود را بر روی دیوار اصلی قرار می دهد و در محل تماس با سطح نما سوراخ ایجاد می کند این حفره ها واحدهای تراس موجود در همان طبقه را تشکیل می دهند. به این ترتیب ، در هر طبقه تراس های برجسته ای داریم که با توجه به حریم خصوصی به صورت جداگانه تشکیل می شوند. "

"با تشکیل کنسولها در هر طبقه از ساختمان اصلی ، از یک نما ، حجم آن به عمق سه لایه تبدیل شد".

وی ادامه می دهد: "لایه اول سطح برجسته کنسول که تراس ها را تشکیل می دهد ، لایه دوم (دیوار اصلی ساختمان) نمای مسطح است و لایه سوم سوراخ هایی است که در اثر برخورد کنسول بر روی آن ایجاد می شود دیوار اصلی و تراس دیگری در همان طبقه است.

"با ایجاد این سه لایه ، دیوارهای خارجی و مسطح پروژه به فرمولاسیون پویا و با فرم عمیق تبدیل شده اند که پاسخگوی تمام عملکردهای داخلی ساختمان است. (نورپردازی ، حریم خصوصی ، تراس ، نقشه و ...)."

"تأثیر این سه لایه در طرح داخلی منجر به موقعیت اتاق مهمان ، اتاق نشیمن و همچنین تراس ها در ارتباط با دیوار اصلی شده است و این اثر به دلیل نیاز فضاها کیفیت فضایی متفاوتی را ایجاد کرده است. "

"پس از تشکیل لایه های نما ، به دلیل تعداد زیاد دهانه ها و ایجاد حریم خصوصی و دید کنترل شده بر روی سطح صاف ، پوست لایه های چوبی تشکیل شده است ، علاوه بر جلوگیری از اختلالات بینایی ، باعث تداوم در نمای و تعریف کیفیت ورودی نور و دید. "

با شکل گیری پروژه ، علاوه بر پاسخگویی به عملکردهای داخلی ، رویکرد متفاوت به استانداردهای شهرداری و ادغام پروژه ، این پروژه قادر است به مسئله دید مستقیم از خارج به فضای داخلی و حریم خصوصی پاسخ دهد ، بنابراین ، در هر یک از سه لایه دیواره خارجی را تشکیل می دهد ، مشکل نما توسط یک واسطه ایجاد می شود ، و هیچ روزنه ای به طور مستقیم در دیوار خارجی باز نمی شود.

مراحل طراحی پروژه کند حرکت به عنوان یک تحقیق در یک زمینه خاص شکل گرفت. شکل گیری سیستم های کنسول و نحوه برخورد با آنها (که چالشی برای معیارهای شهری بود) و همچنین عمق پروژه ، با لایه های دیگری از موضوعات و پتانسیل پروژه روبرو شد. لایه هایی که تحت تأثیر پیشرفت در فرآیند طراحی ، جزئیات اجتماعی ، فرهنگی ، ساختاری و حتی اجرای پروژه تأثیر پذیرفته اند. به این ترتیب ، طراحی دیوار شهری پروژه به عنوان دیواری در نظر گرفته شد که توابع ، نقشه ها ، حریم خصوصی و معیارهای داخلی را در بر می گیرد و در گفتگوی تعاملی تأثیرات داخلی و خارجی ساختمان را دارد.

سرانجام ، این پروژه خود را به عنوان یک فرم یکپارچه در زمینه یکنواخت شهری نشان می دهد که دارای هویتی مستقل نسبت به بافت اطراف است.

ساختمان سالاریه 

تمام اطلاعاتی که می توانیم از مطالعه موردی خود ، ساختمان مسکونی سالاریه بدست آوریم ، نشان می دهد که حتی اگر محدودیت ها ، قوانین و قوانین شهرداری شهر می تواند باعث ایجاد اشکال و نمای تکراری در ساختمان ها شود ، اما گاهی اوقات قصد دارد واکنش های خلاقانه ای داشته باشد و با استفاده از مواد و ترکیبات مناسب می تواند ایده ها و مفاهیم جدیدی را در طراحی ایجاد کند و این راه حلی است که بسیاری از معماران جوان سعی در انجام آن دارند و قوانین را در این روزها در معماری معاصر ایران متزلزل می کنند.